شکلات و فواید و خواص آن

http://kids.loplop.ir/wp-content/uploads/2020/08/artisan-chocolate-jpeg.jpghttp://kids.loplop.ir/wp-content/uploads/2020/08/artisan-chocolate-jpeg.jpghttp://kids.loplop.ir/wp-content/uploads/2020/08/artisan-chocolate-jpeg.jpghttp://kids.loplop.ir/wp-content/uploads/2020/08/artisan-chocolate-jpeg.jpghttp://kids.loplop.ir/wp-content/uploads/2020/08/artisan-chocolate-jpeg.jpgشکلات و فواید و خواص آن

شکلات چیست و چرا فایده دارد؟

شکلات از تخمیر و سرخ شدن دانه های کاکائو درست می شود. یک شکلات “70 درصد” انتخاب خوبی است؛ چون شامل 70 درصد دانه کاکائو و 30 درصد شکر است. دانه کاکائو ، کره کاکائو (یک روغن طبیعی) دارد .دانه های کاکائو حاوی مخلوطی از مواد فوتو شیمیایی با خواص دارویی مختلف است.
مواد گیاهی اولیه در کاکائو پلی فنول (عمدتا فلاونول و پروانتوسیانیدین ها) و (عمدتا تئوبرومین)هستند. این ترکیبات به طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته و تصور می شود مسئول بسیاری از اثرات درمانی آن ها از طریق اثرات چندگانه آن ها در بدن است.

مزایای شکلات شامل :

  1. آنتی اکسیدان
  2. ضد التهاب
  3. جلوگیری از لخته های خون
  4. اتساع عروق خونی
  5. حفاظت از سلول های عصبی
  6. کاهش مقاومت انسولین
  7. افزایش جریان خون به مغز
  8. تنظیم ژن ها که وزن بدن را کنترل می کنند
  9. مهار رشد سرطان است

از طریق این مکانیزم ها، محققان نشان داده اند شکلات فوایدی برای سلامتی دارد که به درمان و جلوگیری از بیماری های مغز و سیستم قلبی عروقی به طور خاص کمک می کند.

مواد معدنی شکلات

وقتی شکلات تلخ مصرف می‌کنید مقادیری از مواد معدنی از قیبل موارد زیر را دریافت می‌کنید:

  1. فیبر
  2. آهن
  3. منیزیم
  4. مس
  5. منگنز
  6. پتاسیم
  7. زینک
  8. سلنیوم گومز

فواید خوردن شکلات و چند توصیه برای مصرف این شیرین پرخاصیت

شکلات به عنوان یک درمان عالی در نظر گرفته می شود، اما عمدتاً با افزایش وزن و آکنه در ارتباط است. جمعیت دنیا سالانه 10 میلیارد دلار صرف درمان شکلات ها می کنند اما مطالعات بی شماری نشان می دهند که شکلات تیره و تلخ، مزایای سلامتی بسیاری دارد. در این بخش از سلامت نمناک و در بحث بررسی خواص خوراکی ها چندین مورد از چیزهایی وجود دارد که شما در مورد آنها نمی دانید و به کمک خواهند کرد تا با احساس گناه کمتری در آن شرکت کنید.

شکلات برای کمک به سلامت قلب

تحقیقات منتشر شده در BMJ نشان می دهند که مصرف شکلات می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به میزان یک سوم کاهش دهد.
محققان دریافتند که سطوح بالای مصرف شکلات با کاهش خطر اختلالات قلب و عروق مرتبط است..

شکلات برای بهبود حافظه با افزایش سن

تحقیقات نشان داده است، وقتی افراد مسن به طور خاص از عصاره کاکائو استفاده می کردند که غنی از فلاونول ها بود، عملکرد شناختی آن ها به شدت بهبود یافت. تنها مشکل این است که وقتی نوبت به خوردن شکلات می رسد، درصد کاکائو آن به دلیل پردازش و افزودن تخم مرغ، شکر و شیر کاهش می یابد.

کاهش کلسترول

یکی از تحقیقاتی که منتشر شده، مطرح می‌کند که مصرف شکلات در کمک به کاهش لیپوپروتئین کلسترول در خون، که به آن «کلسترول بد» می‌گویند، مؤثر است. با خوردن شکلات‌های دارای plant sterols (استروئید الکل گیاهی) و cocoa flavanols (فلاوانول کاکائو) هستند و داشتن رژیم غذایی کم چرب، می‌توان به کاهش میزان کلسترول خون و بهبود فشار خون کمک کرد.

بهبود عملکرد مغز

دانشمندان در دانشگاه هاروارد تحقیق کرده‌اند که نوشیدن ۲ لیوان هات چاکت در یک روز می‌تواند به سلامت قلب کمک و از فراموشی در سالمندان جلوگیری کند. محققین دریافتند که هات چاکت به رسیدن جریان خون به بخشی از مغز که به آن نیاز دارد کمک می‌کند و باعث بهبود جریان خون می‌شود. این محققان همچنین اضافه می‌کنند: آن قسمتی از مغز که نیاز به انرژی بیشتر برای انجام وظیفه خود دارد، همچنین نیاز زیادی به خون دارد. این رابطه را ” neurovascular ” می‌نامند که نقش بزرگی در بیماری‌هایی مانند آلزایمر ایفا می‌کند.
همچنین تحقیقی که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد نشان داد که عصاره کاکائو که لاوادو (lavado) نام دارد، می‌تواند باعث کاهش و جلوگیری از آسیب رسیدن به عصب‌های آن قسمت از مغز در بیماران آلزایمری شود. تحقیقات دیگری که در سال ۲۰۱۶ انجام شد یک بار در هفته خوردن شکلات را برای بهبود عملکرد شناختی مغز پیشنهاد کرد.

کاهش وزن

شکلات می‌تواند به کاهش وزن نیز کمک کند. این یک واقعیت است! عصب‌شناس معروف، Will Clower، می‌گوید:
” خوردن تکه کوچکی از شکلات ۲۰ دقیقه قبل از غذا هورمون‌هایی را در مغز ایجاد می‌کند که می‌گویند “من سیر هستم”، و در نتیجه این عمل باعث کاهش میزان غذایی می‌شود که قرار است در وعده غذایی صرف کنید.”

شکلات برای کمک به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر:

همانطور که می دانیم، مسیرهای عصبی مغز وقتی به بیماری آلزایمر مبتلا می شویم، آسیب می بیند و منجر به از دست رفتن شدید حافظه می شود.
مطالعه در مورد این که چگونه عصاره کاکائو می تواند در واقع خسارت وارده به این مسیرهای حیاتی را کاهش دهد، بسیار جالب است.

اکسیژن‌رسانی بهتر هنگام ورزش

مقداری شکلات تلخ می‌تواند به اکسیژن رسانی در زمان تمرینات ورزشی کمک ویژه کند. محققان پس از بررسی دورچرخه سواران سرعتی به این نتیجه رسیدند که بعد از خوردن شکلات تلخ آن‌ها عملکرد بهتری از خود نشان دادند.

شکلات برای کمک به افراد مبتلا به بیماری آلزایمر

همانطور که می دانیم، مسیرهای عصبی مغز وقتی به بیماری آلزایمر مبتلا می شویم، آسیب می بیند و منجر به از دست رفتن شدید حافظه می شود.
مطالعه در مورد این که چگونه عصاره کاکائو می تواند در واقع خسارت وارده به این مسیرهای حیاتی را کاهش دهد، بسیار جالب است.

مفید و موثر برای سلامت پوست

فلاونول‌های موجود در شکلات می‌توانند پوست را در مقابل آسیب‌های خورشیدی محافظت نمایند و از اینرو شما را در داشتن پوستی شاداب، زنده و جوان یاری کنند.

کاهش میزان ابتلا به سرطان با شکلات

همانطور که قبلاً ذکر کردیم، کاکائو موجود در شکلات تیره خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد. این موارد در دور نگه داشتن رادیکال های آزاد مهم هستند.
همانطور که می دانیم، اینها قهرمانانی هستند که در سرطان به سلول های سرطانی حمله می کنند.

درمان سرفه

یکی دیگر از اثرات شگفت‌انگیز ماده‌ی شیمیایی تئوبرومین موجود در شکلات این است که می‌تواند سرفه‌ی آزاردهنده را تسکین بدهد. تولیدکنندگان در فکر این هستند که به جای استفاده از کدئین که دارای عوارض جانبی نامطلوب است، شربت‌های سرفه‌ی بدون خطری را با استفاده از این ماده تولید کنند.

اندورفین بیش‌تری تولید میکند

گاهی اوقات حال‌تان خوب است و حسابی سرحال هستید و این ممکن است به دلیل هیجان، عشق یا در اثر انجام تمرینات ورزشی باشد. این خوب بودن روحیه به علت آزاد شدن اندورفین‌هایی است که هورمون‌های مغز هستند. یکی از مزایای فوق‌العاده‌ی شکلات این است که فلاونول‌های موجود در آم می‌توانند به تولید آندورفین نیز کمک کنند بدون این‌که لازم باشد یک دوی مارتون را انجام بدهید! اندورفین نقش مهمی ‌در کمک به جلوگیری از افسردگی و سایر اختلالات روانی ایفا می‌کند.

برای مبتلایان به آسم مفید هستند

آسم بیماری التهابی مزمنی است که باعث انسداد و التهاب راه‌های ورود هوا می‌شود و می‌تواند مهلک هم باشد. تصور بر این است که کاکائو می‌تواند برای افراد مبتلا به آسم مفید باشد، زیرا حاوی ترکیب‌های ضدآسمی مانند تئوبرومین (Theobromine) و تئوفیلین (Theophylline) است.
تئوبرومین شبیه کافئین بوده و می‌تواند به سرفهٔ مداوم کمک کند. هر ۱۰۰ گرم پودر کاکائو حاوی تقریبا ۱٫۹ گرم از این ترکیب است. تئوفیلین هم به انبساط ریه‌ها، باز شدن مسیرهای ورود هوا و کاهش التهاب کمک می‌کند.
مطالعه روی حیوانات نشان داده که عصارهٔ کاکائو می‌تواند تنگی نفس و ضخامت بافت‌ها را کاهش بدهد. اما این یافته‌ها هنوز روی انسان آزمایش نشده‌اند و مشخص نیست آیا کاکائو مناسب استفاده در داروهای ضدآسم است یا نه. بنابراین، هنوز زود است که بخواهیم در مورد درمان آسم با کاکائو نظر بدهیم، هرچند که حیطهٔ جالبی برای تحقیق و آزمایش بیشتر است.

کم خونی

کاکائو حاوی مقادیر بالایی مس می باشد که باعث افزایش تعداد هموگلوبین خون شده و به درمان آنمی و کم خونی ناشی از فقر آهن کمک می کند.

کبد چرب

مقادیر بالای فیبر موجود در کاکائو باعث سم زدایی از کبد شده و به پیشگیری و درمان کبد چرب کمک می کند.

 

— مدیر سایت

هنوز نظری داده نشده است.

پاسخ دهید

پاک کردن